PASIR PUTEH: Seorang lelaki bersama isteri tergamak mencekik leher sebelum melarikan barangan kemas dan wang tunai milik neneknya sendiri bernilai RM12,000 ketika warga emas itu sedang berehat selepas solat Zuhur, petang kelmarin.

Kejadian berlaku jam 2.30 petang di Perkampungan Pondok Yaacob Samba, Cherang Tuli, dekat sini, ketika mangsa, Meriam Sa’amah, 80, seorang diri di rumah.

Cicitnya, Mohd Safuan Mat, 18, yang tinggal bersamanya ketika itu menghadiri kenduri di Kampung Merkang, tidak jauh dari situ.

“Mak cik hanya ingat mati ketika itu kerana orang lain semuanya tiada, termasuk jiran yang pulang ke kampung sempena Aidiladha.

“Mak cik tinggal dengan cicit buat sementara musim cuti sekolah, tapi ketika kejadian dia pergi kenduri di rumah ibu saudaranya,” katanya yang tidak menyangka cucunya sanggup bertindak sedemikian.

Meriam yang menyifatkan cucunya itu sebagai tidak berhati perut, turut tidak menyangka isterinya turut bersubahat menyamun barang kemas disimpannya sejak puluhan tahun hasil upah sebagai bidan kampung.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mohd Kamal Zainal, berkata ketika kejadian lelaki yang juga cucu mangsa bersama isterinya masuk ke rumah Meriam dan terus mencekik leher warga emas itu.

Menurutnya, berlaku pergelutan antara mereka sebelum lelaki berusia 25 tahun dan isterinya 20 tahun itu menyentap serta melarikan barang kemas warga emas itu.

Katanya, mangsa tidak terus melawan kerana bimbang nyawanya terancam berikutan ketika itu dia berseorangan di rumah sedangkan suspek bersama isterinya turut memegang tangan warga emas itu dari belakang.

“Selepas rantai, gelang tangan serta loket dan wang tunai dirampas daripada mangsa, pasangan suami isteri itu terus melarikan diri dengan sebuah motosikal.

“Mangsa tidak cedera serius kecuali terdapat kesan cekik pada lehernya,” katanya.

Mohd Kamal berkata, mangsa dengan bantuan jiran menghubungi saudaranya untuk memaklumkan kejadian terbabit.

Menurutnya, mangsa membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Puteh jam 5.30 petang dan kes disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan.

“Berdasarkan maklumat awal, cucu mangsa tinggal di Labok, Machang dan disyaki penagih dadah.

“Suspek pernah ditahan sebelum ini kerana mencuri dan polis sedang berusaha menjejakinya bagi membantu siasatan,” katanya.

Menurutnya, pihaknya percaya pasangan itu masih di daerah itu dan sedang bersembunyi kerana usaha mengesan di rumahnya gagal.

Katanya, orang ramai yang mengetahui lokasi suspek bersembunyi diminta menghubungi IPD Pasir Puteh di talian 09-7867222 atau balai polis berhampiran.