Pernahkah korang nak save atau remove gadget dari layout blog tapi tade efek? even klik sejuta kali save pon still benda tu mcm xefek pape? setelah aku menghabeskan masa lebih dari 12jam (start dari pukol3ptg sampai sekarang 3pagi) aku duk kaji benda ni, duk explore sini sana, kenapa taleh jugak nk add gadget ataupun remove ataupun save gadget tu lepas kita edit. dan ini adalah hasil dari ujikaji aku.


Ini adalah rumusan dari ujikaji yang aku buat:
1. Clear cache
2. Clear cookies
3. Clear temporary files
4. Guna browser yang berlainan

*semua ujikaji aku buat seperti diatas tidak menjadi


Then aku mulakan langkah dengan memeningkan kepala, aku explore coding dia plak. rupa2nya baru aku tau apa silapnya. ini adalah hasilnya:


Then aku view source page yang popup tu. dan find line 116 yang error. error ni kat javascript. ini adalah diantara sourcenya (aku xpaste habes sbb panjang) :



So, kesimpulan yang dapat aku simpulkan disini ialah, javascript blogspot ni tesilap setting mane2 pon aku tatau sbb malas nk explore lagi codingnya itu sbb aku pn tengah demam ni. adeh. maybe esok aku akan sambung Part II dimana aku akan tunjuk cara camana nk remove gadget tu kat coding korang(sbb nk remove gadget kat layout error kan) dengan kata lain, gna cara yang lain lah untuk remove gadget yang anda maukan itu.

Sekian dariku kepadamu, semoga ketemu lagi dilain masa. Doakan diriku cepat sembuh dari demam sengal2 ni.huhu. Salam sayang =)